donderdag 21 april 2011

How To : Fake Tan



De lente is weer aangebroken en de zomer is in aantocht.
Laarzen en truien kunnen weer in de kast en de rokjes, jurkjes en slippertjes komen weer tevoorschijn en tonen onze bleke huidjes.
Natuurlijk is er niks mis met een bleek huidje.
In tegendeel: ik vind het erg mooi en ben zelf ook erg wit.
Helaas zitten er ook nadelen aan zo'n porceleinen huidje.
Wanneer je wit bent, zie je onzuiverheden zoals striae, adertjes en cellulitus erg goed, en dat is niet goed voor je zelfvertrouwen wanner je in bijv. een bikini rondhuppelt.

Gelukkig is er een oplossing: een mooi, natuurlijk bruin kleurtje!
Wanneer je huid bruiner is, camoufleerd dat vanalles.
Adertjes en littekentjes zie je minder en je lijkt ook slanker.
Bruin zijn in de zomer is dus best handig.



Alleen moet dat dan wel een gezond bruin kleurtje zijn.
Zonnebaden en zonnebanken is niet gezond.
De UVA en AVB stralen brengen schaden toe aan je gezondheid en je schoonheid.
Zonnestralen beschadigen de cellen van je huid namelijk, waardoor je huid rood, droog en rimpelig word (in andere woorden: verbrand en verouderd), maar ook kan het de cellen muteren waardoor je huidkanker kunt krijgen.
Vooral als je jarenlang veel zon op je huid krijgt (helemaal zonder bescherming) is het risico op huidveroudering en schade erg groot.

Hoe krijg je dan een mooi bruin kleurtje?
Nou...door middel van zelfbruiner!
Vroeger werd je daar vaak oranje en vlekkerig van, tegenwoordig hoeft dat niet.
Als tiener heb ik zelf ook wel eens bruin/oranje gevlekt rondgelopen, en een mannelijk voorbijganger vroeg toen of ik in de smeerolie gevallen was :S niet echt geslaagd dus ;P.



Na dat ongelukkige voorval heb ik nooit meer een zelfbruiner aangedurft, wel een body lotion met een beetje zelfbruiner erin maar daar werd ik ook oranje van.

Dit jaar heb ik de moed weer opgepakt en ben verschillende zelfbruiners gaan testen van het merk Yves Rocher, en tot mijn verbazing werd ik hier niet oranje van.
Van de zelfbruiners plaats ik binnenkort reviews, maar vandaag wil ik jullie eerst uitgebreid vertellen hoe je een goed resultaat krijgt met zelfbruiner.



Stap 1:

Eerst neem je een lekkere warme douche en scrub je je gezicht en lichaam goed.
Voor je gezicht moet je een scrub gebruiken die speciaal voor je gezicht is, omdat body scrubs te heftig zijn.

Goedkope (maar wel goede) gezichtsscrubs die ik zelf gebruik zijn:
*Fruitige Gezichtspeeling met Abrikoos €6,70 (Yves Rocher)
*Gestes d'Institut Zuiverende Peeling €9,90 (Yves Rocher)
*Abrikozen Scrubcreme in een bruin glazen potje €3 max (Kruidvat)
*Dark Angels €9,95 (Lush)
*Ocean Salt €10,95 (Lush)





Je scrubt je gezicht voorzichtig met ronddraaiende bewegingen.
Vergeet je oren, hals en decolleté niet ;).

Je lichaam scrub je met een body scrub en eventueel ook met een scrub handschoen.

Goedkope (maar wel goede) body scrubs die ik zelf gebruik zijn:
*Sugar Babe Sugar Scrub €4,95 (Lush)
*Sugar Scrub Sugar Scrub €4,95 (Lush)
*Plantaardige Peeling met Abrikoos €9,50 (Yves Rocher)
*Body Fruits Coconut & Shea Butter Body Scrub €3 max (Kruidvat)
*Body Fruits Cranberry & Pomegranate Body Scrub €3 max (Kruidvat)



Je begint met je rechtervoet en scrubt dit met een beetje scrub, daarna neem je een grote klodder scrub en scrubt daarmee je been en knie, daarna pak je nog een grote klodder en scrubt je bovenbeen.
Doe hetzelfde bij je linkerbeen.
Nu scrub je je bikinilijn en je billen.
Daarna je buik, borsten, armen, schouders en je rug.
Wees vooral niet uzinig met je scrub.
Natuurlijk scrub je met ronddraaiende bewegingen.



Je voeten kun je nog extra polijsten met een puimsteenblokje (hiermee haal je eelt weg).

Na het douchen dep je je huid droog.

Nu kun je verder met het zelfbruinen.

Benodigheden:
*elastiekjes en speldjes om je haar vast te zetten
*make-up remover doekjes of wattenschijfjes en een flesje toner
*een handdoek
*body lotion
*een zelfbruiner voor het gezicht en eentje voor het lichaam (of 1 die je voor beide kunt gebruiken)
*eventueel gezichtscrem/oogcreme

Stap 2:

Eerst zorg je ervoor dat je haar niet in de weg zit.
Ik heb zelf lang haar met een lok en doe mijn haar in een staartje en zet mn lok vast met een speldje.
Dan kun je beginnen.

Als je voor het eerst gaat zelfbruinen kun je beter een body lotion met een beetje zelfbruiner gebruiken, of een milder zelfbruiner (die je niet super bruin maakt) zodat je er niet gevlekt uit gaat zien.

Ik gebruik het liefst een aparte bruiner voor mn gezicht en eentje voor mn lichaam, zorg er wel voor dat ze je huid even goed bruinen (zodat je niet een superbruin lichaam hebt en een beetje bruin gezicht, of andersom ;) ).

Stap 3:

Je begint met je gezicht.
Meestal word aangeraden het spul niet om je ogen te gebruiken, maar dat kun je beter wel doen anders heb je een witte rand om je ogen en dat wil je niet.

Ik smeer eerst mijn neus in, dan het stukje boven mijn neus en tussen mijn wenkbrauwen en dan mn oogleden en onder mn ogen.
Zorg dat je alles goed uitsmeerd.
Nu ga ik verder met mn voorhoofd.
Zorg dat je geen zelfbruiner in de haartjes van je wenkbrauwen en in je haarscheiding smeert, maar zorg er ook voor dat je geen witte randjes bij je wenkbrauwen en haarscheiding krijgt.
Na mijn voorhoofd smeer ik mijn slapen in, dan mijn kin (zorg dat je het goed insmeert rond je mond) en dan mijn wangen, oorlellen, oren en ook achter mijn oren.

Nu kun je je nek goed insmeren en een stukje van je decollete.



Nu gaan we verder met het lichaam.

Stap 4:

Eerst smeer je alle drogere plekjes in met een beetje body lotion zodat die plekjes straks niet te veel zelfbruiner opnemen en donkerder worden.
Ik gebruik meestal een body lotion van Lush hiervoor.

Ik smeer in: m'n voetzolen (inclusief de zijkanten van m'n voeten, en m'n hielen en hakken), knieen, ellebogen, een stukje van mn decolleté en mn bilnaad :P .

Stap 5:

Nu kun je verder gaan met de zelfbruiner.
Als je een créme of lotion heb doe je eerst een klodder in je hand, gebruik je een spray, dan kun je op het lichaamsdeel sprayen of ook in je hand.



Je begint met je rechter bovenbeen.
Smeer het goed uit en smeer er ook een beetje van over je tenen (maar wrijf dat er niet echt in), gewoon met het restje wat je op je handen hebt over je voeten en tenen vegen.

Nu doe je hetzelfde aan de linkerkant.

Daarna smeer je je rechterbovenbeen in en ook je knie en knieholte, en je herhaald dit aan de linkerkant.

Nu is het tijd voor de bikinilijn en daarna je billen.
Masseer het goed in.

Daarna smeer je je buik in (maar veeg alleen lichtjes over/in je navel zodat die niet te bruin word) en je borsten en de zijkant van je middel.

Nu zij je nek en schouders aan de buurt en daarna je rug.
Ben je niet überlening, of vind je het lastig om zelf je rug in te smeren, vraag dan iemand anders om dat te doen.

Als laatste doe je je armen, maar eerst reinig je je polsen met het make-up remover doekje of met een wattenschijfje met toner.
Dit doe je omdat er tijdens het insmeren van de rest van je lichaam al wat zelfbruiner op je polsen is gekomen en je geen bruine vlekken op je polsen wilt (had ik de eerste paar keren wel todat ik doorhad waarom).

Droog het af en smeer dan je armen en je schouders in.

Nu ben je klaar met het insmeren :D.



Sommige zelfbruiners moeten eerst een tijdje intrekken voordat je je aan kunt kleden en bij anderen kun je je meteen aankleden.
Trek hoe dan ook geen witte of zeer lichte kleding aan omdat zelfbruiner vlekken in je kleding kan maken.

Stap 6:

Of je je nu wel of niet meteen aankleed, wat je wél meteen MOET doen is heeeeel goed je handen wassen!
Was je handen met warm water en zeep en eventueel een nagelborsteltje als je dit hebt.
Was je handrug en handpalm goed, en ook je knokkels en tussen je vingers.
En als laatste ook je nagelriemen en onder je nagels.

Nu ben je klaar :D.



Als je een wat milder bruinende zelfbruiner neemt kun je het een paar dagen achter elkaar gebruiken voor een mooiere gelijkmatig kleur zonder vlekjes.

Ik zal deze week of volgende week een artikel plaatsen met reviews van zonnebrand en eentje met reviews van zelfbruiners.

Nog even een samenvatting:

Stap 1:
Scrub je gezicht en lichaam goed onder de douche.

Stap 2:
Leg al je benodigheden klaar.
En doe je haar vast

Stap3:
Begin met je gezicht en vergeet je oogleden en de huid onder je ogen niet, zorg ervoor dat je geen spul in de haargrens of je wenkbrauwen smeert maar zorg er ook voor dat de huid boven je wenkbrauwen en bij je haargrens wél bruin word.
Vergeet je oren, oorlellen, achter je oren, en je hals en decollete niet.

Stap 4:
Smeer de droge delen van je lichaam in (voetzolen, hakken hielen, knieen, ellebogen, decollete en bilnaad) met body lotion.

Stap 5:
Begin daarna met de zelfbruiner bij je onderbeen, veeg een beetje op je voeten en tenen, daarna smeer je je bovenbeen en knie en knieholte in.
Herhaal bij andere been.
Daarna bikinilijn, billen en bilnaad.
Dan buik (pas op bij je navel), borsten, en zijkanten van je middel.
Dan onderrug.
Dan nek, achterant schouders (schouderbladen), bovenrug en het midden van je rug.
Reinig je polsen, droog het af en smeer je armen en schouders in.

Stap 6:
Heeeel goed je handen wassen!
Je handrug en handpalm, tussen je vingers, je knokkels, je nagelriemen en nagels en onder je nagels.

Zorg ervoor dat je geen enkel plekje van je lichaam vergeet en dat je een goede zelfbruiner gebruikt, dan komt het helemaal goed :D!

Heb jij weleens een zelfbruiner gebruikt?
En ging dat goed?

Liefs Freya

Geen opmerkingen:

Een reactie posten